Od jutra (13.11.2015) pod bezpłatnym numerem telefonu 800 190 590 działać będzie Telefoniczna Informacja Pacjenta (TIP). Jest to wspólny projekt Rzecznika Praw Pacjenta oraz Narodowego Funduszu Zdrowia. Pod tym numerem telefonu pacjenci będą mogli uzyskać potrzebne informacje na temat funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej i przysługujących im praw a także zgłaszać skargi.
Jak informuje Narodowy Fundusz Zdrowia na swojej stronie internetowej, Telefoniczna Informacja Pacjenta „gwarantuje uzyskanie szybkiej, kompleksowej i przejrzystej informacji dotyczącej funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w Polsce. Dzwoniąc pod numer 800 190 590 będzie można dowiedzieć się m.in. jak uzyskać kartę EKUZ, jakie prawa przysługują osobie ubezpieczonej, gdzie znajduje się najbliższy szpital, w jaki sposób można zgłosić naruszenie praw pacjenta czy też jakich formalności należy dopełnić by skorzystać z leczenia uzdrowiskowego”.
Dotychczasowe infolinie NFZ oraz infolinia Rzecznika Praw Pacjenta cieszyły się do tej pory bardzo dużą popularnością wśród pacjentów. Połączenie ich i stworzenie TIP ma na celu wyjście naprzeciw oczekiwaniom pacjentów, którzy pod jednym numerem bez żadnych opłat będą mogli uzyskać kompleksową i rzetelną informację.
TIP to pierwszy etap wprowadzanych zmian. Za pół roku planowane jest uruchomienie specjalnej infolinii dla pacjentów onkologicznych.